Joi, 30 Mai 2024, în cadrul cercului Pastoral Dorohoi, s-a săvârșit Taina Sfântului Maslu la Biserica „Învierea Domnului”. Tema cercului, dedicată anului omagial a sfinților doctori fără de arginți, cu titlul, „Sfinții tămăduitori doctori fără de arginți Cosma și Damian”, a fost susținută de Pr. Ciprian Onea de la Parohia „Înălțarea Domnului” – Loturi Enescu, relatează publicația Slova Creștină de Dorohoi.
Sfinții tămăduitori doctori fără de arginți Cosma și Damian
„Fără nici o îndoială, din punct de vedere spiritual dar și trupesc, Cel mai mare tămăduitor și doctor al oamenilor este Mântuitorul Iisus Hristos. În activitatea Sa de pe pământ a oferit vindecare, alinare, tămăduire tuturor celor bolnavi, în necaz și suferință. După îndemnul Lui, omul poate depăși toate bolile de pe pământ, chiar și moartea, amintind aici cele trei învieri din morți: învierea fiicei lui Iair, învierea fiului văduvei din Nain și învierea lui Lazăr.
Boala și suferința au fost din totdeauna o grijă a omului, dar și o preocupare neîncetată a Bisericii. Primele spitale au fost înființate la inițiativa sfinților, iar primele bolnițe s-au dezvoltat pe lângă marile mănăstiri. Monahi cu o viață sfântă, au stat permanent lângă patul de suferință a celor bolnavi, oferindu-le dragoste, nădejde, dar și vindecarea de care aveau mare nevoie.
După îndemnul Mântuitorului Hristos sfinții doctori și tămăduitori fără de arginți au căutat neîncetat să împlinească cuvântul Scripturii, fiind asemenea Samarineanului Milostiv, care a sărit imediat în ajutorul celui aflat în agonie, fără să se gândească la faptul că vor primi ceva în schimb.
În referatul de față, m-am gândit să vă zugrăvesc în câteva cuvinte chipul a doi dintre acești mari sfinți tămăduitori fără de arginți, Cosma și Damian, pomeniți la fiecare sfântă liturghie, în cadrul proscomidiei, dar și la cele mai importante slujbe ale Bisericii pentru cei bolnavi.
În tradiţia bisericească au fost mai multe perechi de Doctori fără de arginţi cu aceste nume, localizaţi diferit.
Prima pereche de sfinți doctori fără de arginți Cosma și Damian este pomenită în calendarul ortodox pe 1 iulie.
Sfinții Cosma și Damian s-au născut și au trăit la Roma în a doua parte a secolului al III-lea, fiind botezați încă din tinerețe. Amândoi au învățat medicina care i-a ajutat să răspândească ușor credința creștină printre compatrioții lor. Aceștia le spuneau celor bolnavi că este necesar să se boteze pentru a fi vindecați complet.
A doua pereche de sfinți Cosma și Damian este din Arabia și este pomenită pe 17 octombrie.
Cei doi sfinți au trăit în Arabia pe vremea împăraților romani Dioclețian și Maximian (284 – 305). Aceștia mergeau din cetate în cetate și vindecau oameni fără să perceapă taxe. Vindecarea oamenilor era însoțită întotdeauna de propovăduirea Evangheliei lui Hristos, fiind creștini desăvârșiți.
A treia pereche de frați sfinți Cosma și Damian este prăznuită pe 1 noiembrie. Este vorba despre sfinții care au trăit în Asia.
Sfinții Cosma și Damian s-au născut din tată elin (grec) și mamă creștină din Asia, dar au rămas orfani de mici. Mama lor i-a învățat virtuțile creștine iar ei au deprins arta vindecării, medicina, atât cea dedicată oamenilor, cât și cea pentru animale, veterinară.
Toată viața lor și-au dedicat cunoștințele dobândite oamenilor care aveau nevoie de ei, astfel că nu percepeau taxe pentru serviciile medicale oferite. Erau și foarte buni creștini dar au fost păziți de prigoanele împăraților romani.
Cinstirea sfinților Cosma și Damian în lumea creștină
În secolul al 6-lea, cinstirea acestor doi sfinţi doctori era răspândită deja larg în Mesopotamia, Egipt, Grecia, Galia şi Italia. Părticele din sfintele lor moaşte se aflau în multe cetăţi, dar mai ales la Constantinopol şi la Roma. Ei sunt menţionaţi într-un vechi martirologiu sirian din Edesa, care datează de la anul 411. Cea mai timpurie mărturie despre cinstirea lor o găsim în două scrisori ale lui Teodoret al Cirului. În prima scrisoare se spune despre un oarecare loc de închinare la aceştia, iar în a doua, din anul 434, se aminteşte o bazilică închinată lui Cosma şi Damian pe care încercaseră să o incendieze nişte potrivnici de-ai lui Teodoret. Cel mai probabil, începutul cinstirii Sfinţilor Cosma şi Damian a fost la sfârşitul secolului al 4-lea.
În 457, o cronică din Edesa vorbeşte despre zidirea unei biserici-martirion închinată celor doi sfinţi. Aghiograful Chiril din Schitopole (sec. 6) ne spune că Sfântul Cuvios Sava (439-452) şi-a reconfigurat propria casă din Capadocia într-o biserică închinată Sfinţilor doctori Cosma şi Damian. Diaconul Teodosie (sec. 6) aminteşte de mormântul Sfinţilor Cosma şi Damian în Cirrus, unde, după cum spune el, au pătimit moartea cei doi. Despre zidirea de biserici închinate Sfinţilor Cosma şi Damian sunt mărturii în izvoare din secolele 5-6. De asemenea, sunt multe ima¬gini care-i reprezintă pe cei doi singuri sau însoţind pe alţi sfinţi. În viaţa Sfântului Teodor Sicheotul se aminteşte faptul că acestuia, în timp ce era bolnav la pat i-au apărut doi bărbaţi pe care el i-a recunoscut ca fiind Cosma şi Damian. Vizitatorii l-au vindecat atunci pe cuvios.
Locul central de cinstire în epoca bizantină a celor doi sfinţi era desigur la Constantinopol, aşa-numitul Cosmidion. Acesta era o bazilică închinată lor, care a dat şi numele unui întreg cartier al capitalei Imperiului Roman de Răsărit. De această biserică sunt legate multe minuni ale Sfinţilor Cosma şi Damian. Cel mai probabil, în ea existau şi sfinte moaşte ale acestor sfinţi. Zidirea acestui locaş se consideră a fi fost făcută în vremea împăratului Teodosie al II-lea. Împăratul Justinian a reparat biserica deoarece considera că s-a vindecat datorită mijlocirii celor doi doctori fără de arginţi. În secolul al 7-lea, Cosmidionul a fost prădat de avari, iar apoi a fost din nou restaurat. Biserica a fost aleasă în 822 de asediatorul Toma Slavul în calitate de cartier general. Cosmidionul a fost dărâmat după căderea Constantinopolului.
În secolul al 9-lea era deja formată tradiţia cinstirii în trei date diferite a trei perechi de sfinţi cu numele Cosma şi Damian. Patriarhul Metodie al Constantinopolului (843-847) îi separă foarte clar. La fel se întâmplă şi în Minologiul lui Vasile II, şi în Sinaxarul Bisericii celei Mari (sec. 10). Din acest motiv, sfinţirea noilor biserici închinate lui Cosma şi Damian era neapărat legată de una din cele trei date de prăznuire. În Cosmidion era prăznuit hramul conform variantei romane, adică la 1 iulie”.
La finalul prezentării referatului, Preacucernicul Părinte Protopop Ionuț Ștefan Apetrei, a rostit câteva cuvinte de mulțumire, adresate preotului paroh Ciprian Munteanu, pentru activitatea rodnică din Parohie, dar și despre implicarea activă a enoriașilor la viața Bisericii.
Pr. Ciprian Onea